یکی از بحثهای داغ این روزهای فضای مجازی، تبلیغات آنلاین و انواع و روشهای استفاده از آن است.
تاریخچهای کوتاه از تبلیغات آنلاین
اولین تبلیغات آنلاین در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ در پایگاه اینترنتی هاتوایر (HOTWIRE ) اتفاق افتاد. این تبلیغ به صورت یک مستطیل گرافیکی که در آن جمله «آیا تا به حال با ماوس خود اینجا کلیک کرده اید؟ انجامش بدید.» با فونت رنگی نوشته شده بود، در این سایت قرار گرفت.
این اتفاق انقلابی را در دنیای وب به پا کرد. بعد از این ماجرا، این نشریه اینترنتی بخشهایی از وب سایت خودش را به قرار دادن بنرهای تبلیغاتی اختصاص داد و این فضاها را مثل اجاره دادن ملک برای مدتی معین، در اختیار تبلیغات درخواست کنندگان قرار داد. هزینه این تبلیغات براساس هر کلیک تعیین شد.
این نوع تبلیغ در آن زمان به قدری موثر بود که کمپانی AT&T (کمپانی بزرگ ارتباطات و مخابرات دنیا) برای تبلیغی که به مدت سه ماه در سایت مذکور قرار گرفت، مبلغ ۳۰۰۰۰ دلار پرداخت کرد. این یعنی ۴۴% نرخ کلیک (میانگین نرخ کلیک این نوع تبلیغ امروزه ۰.۰۶ درصد است)
کریگ کاناریک یکی از مشاوران دیجیتال که در آن زمان برای کار در این کمپین استخدام شده بود، در این باره میگوید: «هدف تیم از تبلیغ این بود، که آگهی ساخته شده احساس آگهی نداشته باشد و محتوای ارزشمند و مرموزی به کاربر بدهد. در واقع «کسی چیزی را به کسی ندهد»، بگذاریم کاربران با کلیک کردن به آن چیزی که کمپانی AT&T میخواهد، برسند.»
به وجود آمدن تبلیغات بنری دنیای وبسایتها را متحول کرد و راهی را برای وبسایتها ایجاد کرد تا با استفاده از آن و حفظ محتوای خود، کاربران زیادی را جذب خود کنند.
فرآیند به وجود آمدن مدلهای قیمتگذاری تبلیغات آنلاین
موفقیت Doubleclick منجر به وجود آمدن یک مدل جدید قیمتگذاری برای تبلیغات آنلاین شد. با بهبود ردیابی تبلیغات، قیمت بنر براساس یک مدل مبتنی بر ROI تعیین شد. CPM (Cost Per Thousand - CPM) که یک اصطلاح بازاریابی برای نشان دادن قیمت هر ۱۰۰۰ بازدید از صفحه وب است، به وجود آمد. به این معنی که مثلا اگر کمپانی ۲ دلار CPM بابت تبلیغ بپردازد، این ۲ دلار برای ۱۰۰۰ بار بازدید خواهد بود.
این موضوع دنیای تبلیغات آنلاین را متحول کرد. با گذشت سالها، روشها، ابزارها و موتورهای جستوجوی زیادی برای بهبود وضعیت وبسایتها و تبلیغات آنلاین به وجود آمدند که هر کدام از این روش ها و به وجود آمدنشان قصهای جداگانه و مفصل دارد که پرداختن به تمام آنها، ممکن است اکنون از دایره حوصله شما خارج باشد.
با نگاه به تاریخ به وجود آمدن تبلیغات آنلاین و روند رشد و پیشرفت آن، از نقش اساسی و مهم این حوزه در صنعت، کسب و کار و برندسازی آگاه میشویم. وبسایتها که تا قبل از به وجود آمدن تبلیغات آنلاین به صورت سنتی تبلیغات خود را انجام می دادند، اکنون به درک تبلیغات آنلاین هدفمند و تاثیر آن در بازدهی سرمایهشان رسیدهاند.
مفهوم تبلیغات آنلاین در دنیای امروز
تبلیغات آنلاین امروزه این گونه معنی میشود: «هر گونه پیام بازاریابی که با کمک اینترنت به کاربران نشان داده شود را تبلیغات آنلاین میگویند».
تبلیغات آنلاین به سرعت در تمام زمینههای اینترنتی که کاربران در آنها فعالیت دارند گسترش پیدا کرد. تبلیغات آنلاین در وبسایتها، موتورهای جستوجو، رسانههای اجتماعی، گوشیهای همراه و حتی در ایمیل وجود دارند و کمپانیها از این راهها برای جذب مخاطبان خود استفاده میکنند.
اما چرا استفاده از تبلیغات آنلاین آن هم به این صورت و گستردگی، امروزه افزایش پیدا کرده است؟ به دلایل زیر:
۱- این تبلیغات نسبتا ارزان هستند.
۲- کمپانیها با این تبلیغات به مخاطبان گستردهای دسترسی پیدا میکنند.
۳- از این تبلیغات میتوان میزان موفقیت و شکست را اندازهگیری کرد.
۴- با استفاده از تبلیغات آنلاین، میتوان به جامعهای از مخاطبان هدف رسید.
محبوبترین انواع تبلیغات آنلاین
با گسترش دنیای وب و تبلیغات آنلاین، انواع مختلفی از این تبلیغات به وجود آمدند که هر کدام از آنها، متناسب با هدف کمپانیها، بازدهیهای مختلفی برای رسیدن به مخاطبان مورد نظرشان دارند. در زیر به محبوبترین انواع تبلیغات آنلاین اشاره میکنیم.
تبلیغات نمایشی (تبلیغات بنری): یکی از قدیمیترین انواع تبلیغات، تبلیغات نمایشی یا همان تبلیغات بنری است.
تبلیغات ایمیلی: آگهیهای الکترونیکی مانند یک فرم محبوب بازاریابی آنلاین هستند. بسیاری از کاربران حتی متوجه تبلیغاتی بودن آنها نمیشوند. ایمیل خود را باز کنید، احتمالا تبلیغاتی از قبیل ارائه خدمات و سرویسهای جدید، خدمات ویژه درباره لباسهای کودک و ... مشاهده میکنید. خبرنامهها نوعی از تبلیغات ایمیلی هستند.
تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی: با گسترش دنیای وب، شبکههای اجتماعی به وجود آمدند و میان کاربران گسترش پیدا کردند. شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتویوب و غیره. به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی میان مردم، این شبکهها بستری را برای کمپانیها فراهم کردند تا با استفاده از آنها پیامهای بازاریابی را به گوش مخاطبان خاص خود برسانند.
نتیجهگیری
روند رشد فضای دیجیتال و گسترش آن در میان مردم، اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین را نشان میدهد. امروزه علاوه بر کمپانیهای بزرگ، کسب و کارهای کوچک هم بودجهای را برای تبلیغات آنلاین خود در نظر میگیرند تا با استفاده از راهکارهای مناسب به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. پس اگر هنوز به فکر استفاده از تبلیغات آنلاین برای گسترش کسب و کار خود نیفتادهاید، عجله کنید.