۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا امروزه یکی از بهترین روشها برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت محسوب می شود و طبق پیش بینیها این استراتژی موجب رشد نمایی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت در زمان حال و آینده خواهد شد. مهم نیست که کسب و کار شما خصوصی، دولتی یا حتی خیریه باشد، هر نوع کسب و کاری مخاطبان خاص خود را دارد. افراد معمولا از طریق موتورهای جستجو وارد سایتها شده و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و خدمات مورد نیازشان تحقیق می کنند. شما باید محتوایی تولید کنید که بتواند در بازدید کنندگان سایتتان ایجاد اعتماد کرده و آن ها را ترغیب به خرید از شما نماید.
با گسترش کاربران اینترنت و بازاریابی و تبلیغ هر چه بیشتر کسب و کارها در فضای وب، رساندن محتوا به دست مخاطبان و جلب کردن توجه آنها کاری دشوار شده است. برای اینکه محتوای تولیدی شما بتواند جای خود را در این انبوه اطلاعاتی باز کند، میبایست استراتژی محتوایی درستی تدوین نمایید. هدف از این کار ایجاد تمایز میان شما و رقیبانتان است. در ادامه ۱۱ قدم برای تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی کارآمد را توضیح می دهیم.
این اهداف باید همسو با اهداف مرتبط با کسب وکار، خدمات، محصولات و برند شما باشد. رایج ترین آنها عبارتند از:
تا زمانیکه محتوا مناسب مخاطبان هدف تولید نشده باشد، نتایج خوبی بدست نخواهد آمد. در غیر این صورت مخاطبان با محتوای تولیدی شما ارتباط برقرار نکرده و آن گونه که باید در سایت و شبکههای اجتماعی شما به تعامل نخواهند پرداخت. خود را محدود به مصرف کنندگان نهایی نکنید و به ورای این مرز بیاندیشید. معمولا افراد قبل از خرید نهایی مدت زیادی را به تحقیق میپردازند و حتی پس از تصمیم گرفتن نیز خرید خود را تا چندین ماه به تعویق میاندازند. شما باید به درک مناسبی از تمامی بخشهای قیف فروش شرکت خود برسید و بدانید که افراد چگونه با شرکت شما آشنا شده و پس از پیمودن چه مراحلی به مشتری نهایی شما تبدیل میشوند.
به بازاریابی محتوای خود وجه و شخصیتی بدهید که مرتبط با برندتان باشد. برای این کار نکات زیر را به کار گیرید:
همیشه به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوا مربوط به علایق و سلایق شما نمی شود، بلکه مربوط به اطلاعاتی است که مخاطبان هدف شما دوست دارند و بدنبالاش هستند.در سایت خود به سوالاتی که مشتریان و مخاطبانتان و … دارند پاسخ دهید. دستیابی به این سوالات به راحتی از طریق پرسنل خدمات مشتریان یا بخش فروش در دسترس می باشد.
یکی از ضعفهای کسب و کارهای ایرانی نداشتن داستان است! اینکه شرکت کار خود را از کجا شروع کرده و در مسیر به چه موفقیتهایی دست یافته است. انسان از ابتدای تاریخ بشریت به داستان و داستان گویی علاقه داشته و می توان از همین نکته در جهت بهبود بازاریابی محصولات و خدمات شرکتها استفاده نمود. در ادامه ۴ توصیه مفید در این خصوص آمده است:
مخاطبان شما از جهت چگونگی مصرف اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند و همین امر منجر به تنوع در فرمت اطلاعات مصرفی آنها می شود. طبق اصول NLP (برنامهریزی عصبی کلامی) انسان ها ۳ کانال ارتباطی مختلف دارند که عبارت از: ۱- بصری ۲- شنیداری ۳- لمسی هستند. در واقع ممکن است فردی از طریق خواندن مطلبی را بهتر درک کند و فرد دیگری با شنیدن آن، پس رعایت تنوع در فرمت محتوا بسیار مهم بوده و ۴ نکته زیر می تواند شما را در این امر کمک کند:
برای اینکه تولید محتوای شما بر اساس نظم مشخصی باشد و بتوانید تداوم را در تولید آن رعایت کنید، می بایست یک تقویم یا برنامه زمانی برای آن تدوین نمایید. ۴ نکته زیر می تواند راهگشای مشکل شما باشد:
هر چقدر هم که محتوای شما مفید باشد بدون جذابیت کافی برای مخاطبان هدفتان، نمی تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان نهایی تبدیل نماید. برای افزایش جذابیت مقالات خود حتما باید از تکنیکهای ژورنالیستی به اندازه کافی استفاده کنید، تا مخاطبان انگیزه کافی برای خواندن مقالات شما را به طور کامل داشته باشند. برای انجام این کار به ۵ نکته زیر توجه کنید:
وب سایت شما می تواند بهترین محتوای جهان را داشته باشد، اما اگر کسی نتواند آن را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند فقط وقت خود را در تولید آن تلف کرده اید. ۳ نکته کاربردی زیر می تواند کمک زیادی به سئو محتوای تولیدی شما کند:
اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی شما به دست مخاطبان هدف سایتتان می رسد، بدیهی است اگر مخاطبانتان به این محتوای دسترسی نداشته باشند، بازاریابی محتوا بی معنا خواهد شد. ۳ توصیه زیر می تواند برای شما مفید باشد:
شما حتما باید نتایج بازاریابی محتوایی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید آیا فروش و سود خوبی عاید شرکت شما شده است یا نه، به عبارت دیگر باید ROI یا بازده سرمایه گذاری فعالیتهای خود را محاسبه کنید. نتایج حاصل از دعوت کننده یا CTA های سایت خود را بررسی نموده و پر بازدهترین آن را تعیین نمایید. معیارهای مناسب شرکت خود را که مرتبط با اهداف بازاریابی محتواییتان باشد را بررسی کنید. این اهداف می تواند از افزایش تعداد اعضای سایت گرفته تا فروش بیشتر و … باشد. برای این کار می توانید ابزار تحلیل آمار گوگل آنالیتیکز و روشهای تعیین صفحات هدف را به کار گیرید.
با جارزدنی همراه باشید.